Spring naar de inhoud

Welqome App,
Getting started

Vergeet saaie briefings voor nieuwe uitzendkrachten of eindeloze onthaalbrochures die niemand leest. Met de Welqome App heeft elke uitzendkracht alle nodige info bij de hand en in de zakken. Om het even waar hij aan de slag gaat.

Een app waarmee je jongeren kan begeleiden in hun nieuwe job of traject? Die hebben we! Met de Welqome App deel je alle info die starters nodig hebben in de vorm van één notificatie per dag. Dé ideale manier om de band met je starter te houden!

Maar hoe weet Welqome welke informatie je uitzendkrachten nodig hebben? Dat weten wij niet, maar jij natuurlijk wel. Met de app kies je zelf wanneer, hoe en welke informatie je deelt met je uitzendkrachten. Als je de handleiding hieronder volgt, komt het helemaal goed!

 

Ready, set, GO!
1

Maak een account

Om een onboardingtraject te maken in de Welqome App, heb je een account nodig in de back-end. De back-end, dat is de ‘achterkant’ van de Welqome App, en dus de plek waar je trajecten kan aanmaken, aanpassen en opvolgen.

Als je hieronder klikt op ‘Maak een account aan’, kom je terecht bij volgend scherm.

Daar vul je je voornaam en naam in, je e-mailadres, een wachtwoord en de taal waarin je de back-end graag hebt.

Tip: Je kan er ook voor kiezen om een account aan te maken, specifiek voor één klant. Zo kan je alle trajecten bij die ene klant opvolgen. In dat geval gebruik je best een klantspecifiek e-mailadres, zoals bedrijf@uitzendkantoor.be.

 

Maak een account aan Maak een account aan
2

Maak een project

Nu je een account hebt, kan je een project aanmaken. In zo’n project zit je onboardingtraject. Je maakt een project aan door te klikken op

Kies dan een naam voor je project. Let op: iedereen die dit onboardingtraject volgt, kan deze naam zien. Kies dus voor een neutrale naam.

Daarna kies je de duurtijd van het onboardingtraject. De duurtijd, dat is het aantal dagen dat je starter dagelijks van jou een berichtje krijgt. Je kan dit later nog aanpassen.

Tip: De aandacht van een starter verslapt meestal na 30 dagen. Dat komt ongeveer overeen met de tijd die een starter op de werkvloer nodig heeft om te wennen aan de nieuwe job.

 

3

Planning

Wanneer je je nieuwe onboardingtraject aanklikt, kom je terecht in de planning. Omdat je nog geen informatie hebt toegevoegd, is die nog leeg.

Tijd om na te denken over welke info je graag aan je starter wil meegeven. Denk daarbij aan deze zaken:

  • Welke informatie heeft een starter nodig om op het werk te geraken?
  • Wat kan je vertellen over de werkplek zelf?
  • Zijn er zaken die nieuw zijn voor je starter? Bepaalde handelingen of werkwijzen?
  • Wat kan ervoor zorgen dat je starter zich veilig voelt op het werk?
  • Welke vragen krijg je het vaakst van starters? Kan je die al beantwoorden in het onboardingtraject?

 

Noteer voor jezelf alles wat er in zo’n onboardingtraject kan.

Tip: Durf inspiratie halen bij je klant of bij uitzendkrachten die de job al een tijdje doen. Wat moet er volgens hen in zo’n traject?

 

4

Inhoud

Weet je wat je wil zeggen in het onboardingtraject? Dan kan je nu de indeling van je berichten kiezen. Dit zijn de opties:

  • Quiz: Hiermee stel je een vraag aan je starters. Je kan hier ook een foto of filmpje aan toevoegen.
  • Poll: Met een poll stel je een meningvraag, waar geen juist of fout antwoord op is.
  • Brainsnack: In een brainsnack deel je informatie in de vorm van tekst of een foto.
  • Challenge: Hiermee geef je je starters een uitdaging. Zij kiezen zelf of ze die uitdaging aanvaarden.
  • Video: In deze indeling kan je filmpjes delen, bijvoorbeeld Youtube of TikTok.
  • Survey: Hier kan je een open vraag stellen aan je starters.

 

Een nieuw item aanmaken, doe je door op de ‘+’ te klikken onder elke vorm. Klik je op het icoon, dan zie je alle berichten die je al hebt aangemaakt in die vorm.

 

5

Planning vullen

Je hebt nu informatie toegevoegd aan je bibliotheek. Daarmee kan je je planning vullen. Dat doe je zo:

  • Klik op de dag, bijvoorbeeld ‘dag 1’
  • Kies de vorm van de informatie, bijvoorbeeld ‘video’
  • Klik de titel aan van de info die je op die dag wil plaatsen

 

Zo kan je de hele kalender vullen met je eigen content.

 

Wil je checken hoe je project eruitziet? Tik dan boven de planning op de ‘preview’-knop
6

Traject delen met eindgebruikers

Je hebt nu een volledig traject met toffe leermomenten en je bent klaar om dit te delen met je eindgebruikers.

Klik op ‘Instellingen’ om de vierletterige code van je project te zien. Vraag aan je starter om de Welqome App te downloaden en geef de code mee.

 

Heb je de basics van de Welqome App al onder de knie, en mag het voor jou dus wat meer zijn?

Hieronder vind je enkele tips en tricks!

 

De Welqome App voor gevorderden!
1

Je traject beheren

Je kan via de knop ‘Dashboard’ het traject opvolgen. Je kan er bijvoorbeeld alle gebruikers zien die het traject volgen, maar ook hun interactie met je content.

Tip: Als je op een gebruiker klikt, zie je de datum waarop die je traject is beginnen volgen. Je kan die datum aanpassen als je wil dat die pas later toegang krijgt tot het traject.

Bijvoorbeeld: Vandaag komt je starter het contract tekenen, maar de eerste werkdag is pas over drie dagen. Geef je hem vandaag al toegang tot het traject, dan ziet die meteen de informatie die jij op ‘Dag 1′ hebt ingevuld. Door in het dashboard de startdatum aan te passen naar de eerste werkdag, zal je starter op z’n eerste werkdag de info van ‘Dag 1’ zien.

 

2

Je eigen branding

Je kan de app personaliseren met je eigen logo of brandkleuren. Dat kan je doen via de knop ‘Instellingen’. Je kan de kleur en het logo van je uitzendmerk gebruiken, maar je kan net zo goed het logo en de kleur van je klant gebruiken. Zo bouw je in de app wat herkenning in voor je starters.

Tip: De achtergrondafbeelding in de app moet de afmeting van 960 x 1334 pixels hebben. Via Canva, een online grafisch ontwerpplatform, kan je makkelijk een afbeelding maken met die afmeting.

Je kan ook je contactgegevens toevoegen aan de app. Zo kan een starter makkelijk contact opnemen met jou als die een vraag heeft.

  • Als die dan klikt op het telefoonicoontje in de app, begint er een telefoongesprek naar jouw nummer;
  • Klikt die op het envelopicoontje, dan opent er een nieuwe mail naar jou.

 

3

Zeg het met een filmpje

‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’.

Alles wat je in tekstvorm wil delen, kan je ook met een filmpje zeggen. Bovendien houd je zo de aandacht van je starters beter vast, zeker als je een ‘saai’ onderwerp bespreekt, zoals de ziekteprocedure, vakantieregeling, info over loonbrieven,…

Neem je smartphone en leg kort uit wat je wil zeggen. Het hoeft er niet professioneel uit te zien – integendeel. Zo’n filmpje verlaagt de drempel tussen jou en je starters.

Ook voor filmpjes kan je trouwens ook terecht op Canva.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te optimaliseren. Meer info